Vårens korta kurser

Start den 23 april

Bridge A - Repetitionskurs

Kursinformation

Bridge A - fokus på kapitel 5-11. Kursen passar även bra för dig som spelat bridge tidigare och vill hänga på när själva budgivningen inleds.

Varje lektion är på 3 timmar och sker vid 5 tillfällen. Kostnad 700 kr exkl. bok. (boken kostar 220kr)

Måndagar klockan 14:00 – 17:00 Lärare: Erik Fryklund

Torsdagar klockan 18:00 – 21:00 Lärare: Castor Mann

Spela & Resonera D+

Kursinformation

Spela & Resonera D+ är kursen för dig som vill träna på det som tagits upp i Bridge A, B, C och D. Du kommer helt enkelt inte att möta några nya bud eller spelfinnesser. Även om kursen har samma namn kommer varje ny termin innehålla nya givar även om olika teman är återkommande. Att inte känna till problemställning gör det både svårare och bättre utbildningsmässigt. När du känner att kunskaperna sitter hoppas vi att du tar steget till Bridge E.

Undervisning skiljer sig också åt från övriga kurser. Du spelar en giv och sedan går läraren igenom denna på tavlan. På vissa givar kommer fokus att ligga på budgivning, på andra givar själva spelet och ibland på båda delarna. Målet är att du som elev ska utvecklas i både kortspel och budgivning. Både givar, lärare och vilka frågor du som elev ställer kommer att styra var fokus ligger i respektive brickgenomgång.

För dig som gått minst Bridge D eller har motsvarande spelstyrka.

Tisdagar klockan 14:00 - 17:00 Lärare: Per Leandersson

Onsdagar klockan 18:00 – 21:00 Lärare: Castor Mann

Kursen startar den 24 april med uppehåll den 1 maj

Spela & Resonera – Basic 4K

Kursinformation

För dig som spelar med 4K högfärg och har gått minst fyra kurser Undervisning skiljer sig också åt från övriga kurser. Du spelar en givar och sedan går läraren igenom denna på tavlan. På vissa givar kommer fokus att ligga på budgivning, på andra givar själva spelet och ibland på båda delarna. Målet är att du som elev utvecklas i både kortspel och budgivning. Både givar, lärare och vilka frågor du som elev ställer kommer att styra var fokus ligger i respektive brickgenomgång. Normalt spelas 8-10 givar per kurstillfälle.

Torsdagar klockan 10:00 – 13:00 Lärare: Erik Fryklund

Spela & Resonera Avancerad 4K

Kursinformation

Vår näst mest avancerade kurs. Fjärde Färg, Splinter och Lavinthal är några av de utmaningar du möter. För dig som spelar med 4K högfärg och som gått minst Plus. Undervisning skiljer sig också åt från övriga kurser. Du spelar två givar och sedan går läraren igenom dessa på tavlan. På vissa givar kommer fokus att ligga på budgivning, på andra givar själva spelet och ibland på båda delarna. Målet är att du som elev utvecklas i både kortspel och budgivning. Både givar, lärare och vilka frågor du som elev ställer kommer att styra var fokus ligger i respektive brickgenomgång. Normalt spelas 10 givar per kurstillfälle.

Torsdagar klockan 14:00 - 17.00 Lärare: Erik Fryklund

Spela & Resonera Avancerad 5K

Kursinformation

Vår näst mest avancerade kurs. Fjärde Färg, Splinter och Lavinthal är några av de utmaningar du möter. För dig som spelar med 5K högfärg och som gått minst Plus. Undervisning skiljer sig också åt från övriga kurser. Du spelar två givar och sedan går läraren igenom dessa på tavlan. På vissa givar kommer fokus att ligga på budgivning, på andra givar själva spelet och ibland på båda delarna. Målet är att du som elev utvecklas i både kortspel och budgivning. Både givar, lärare och vilka frågor du som elev ställer kommer att styra var fokus ligger i respektive brickgenomgång. Normalt spelas 10 givar per kurstillfälle.

Lektionen är på 3 timmer och vid 5 tillfällen. Kostnad 800 kr

Måndagar klockan 10:00 – 13:00 Lärare: Per Leandersson

Spela & Resonera Max 48

Kursinformation

Spela & Resonera Max 48 är kursen för dig som tävlingsspelar och har Max hcp 48. Det är första gången som vi ställer kunskapskrav på våra elever och vi tror att det är något positivt. Att inte känna till problemställning gör det både svårare och bättre utbildningsmässigt. Kanske väljer du att gå kursen en gång till för även om kursen har samma namn kommer varje ny termin innehålla nya givar med nya problemställningar.

Undervisning skiljer sig också åt från övriga kurser. Du spelar två givar och sedan går läraren igenom dessa på tavlan. På vissa givar kommer fokus att ligga på budgivning, på andra givar själva spelet och ibland på båda delarna. Målet är att du som elev ska utvecklas i både kortspel och budgivning. Både givar, lärare och vilka frågor du som elev ställer kommer att styra var fokus ligger i respektive brickgenomgång.

I samband med varje lektionstillfälle få du en kommenterad givsamling. Normalt spelas 8-10 givar per kurstillfälle. Givsamlingen är skriven för 5K högfärg men det går lika bra att gå kursen för dig som spelar 4K högfärg. Om du vid kurstillfället möter ett par som spelar med 4- eller 5-korts högfärg kommer att variera.

Lektionen är på 3 timmer och vid 5 tillfällen. Kostnad 800 kr

Tisdagar klockan 10:00 - 13:00 Lärare: Per Leandersson